Hyppää sisältöön

Asiakasohjaus selkiyttää sote-palveluiden viidakkoa – uusia kuntia halutaan mukaan kokeiluun

Osana Varsinais-Suomen sote-palveluiden kehittämistä terveysasemilla käynnistellään parhaillaan henkilökohtaisen asiakasohjauksen kokeilua. Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, jotka tarvitsevat useita sote-palveluita ja selkeällä suunnitelmalla voidaan helpottaa kokonaisuuden jäsentämistä.

Toiminnalla autetaan paljon palveluja tarvitsevia asiakkaita eteenpäin palveluviidakossa, jotta asiakas osaisi käyttää saatavilla olevia palveluja ja myös saisi juuri oikeat palvelut. Asiakasohjaajan kanssa tehdyllä kartoituksella asiakkaille syntyy hoitosuunnitelmia, joka mahdollistaa jatkossa entistä paremmin monialaisen yhteistyön ammattilaisten välillä.

Uudessakaupungissa ja Kaarinassa kokeilu on jo alkanut ja huhtikuun alussa joukkoon liittyvät Somero ja Sote-Akseli. Myös uusia kuntia etsitään mukaan juuri nyt aktiivisesti.

– Lisää terveyskeskuksia rekrytoidaan koko ajan ja mukaan pääsee ottamalla yhteyttä minuun, kannustaa hankkeen projektipäällikkö Pia Kirjonen, joka myös perehdyttää mukaan lähtevän terveyskeskuksen ja asiakasohjaajan toimintamalliin.

Käytännössä asiakasohjausta tekee terveyskeskuksen sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja, joka kokoaa verkostoksi ammattilaisia sosiaali- ja terveyspuolelta ja toimii koordinoijana eri tahojen välillä. Konsultoivassa roolissa työparina on hyvä olla myös lääkäri, jolloin tietyt asiat saadaan jouhevammin eteenpäin.

Kaarinasta kuuluu jo hyvää palautetta

Sairaanhoitaja Tiia Korpisalo vastaa Kaarinassa uudesta asiakasohjauskokeilusta.

Kaarinan terveysasemalla asiakasohjausta tekee sairaanhoitaja Tiia Korpisalo, joka näkee uuden toimintamallin hyödyllisenä.

– Raamit ohjaukseen tulevat projektissa valmiina ja kunnassa sitten viritellään sopiva yhteistyöverkosto toimintaa tukemaan, jotta hyödyt saadaan irti. Kirjaaminen on ikuisuusongelma, mutta siitäkin selviää pienellä viilauksella, Korpisalo valottaa kokeilun alkumetrejä.

Haasteena terveyspalveluissa on paljon palveluja käyttäville esimerkiksi lääkärin jatkuva vaihtuminen ja tuen saaminen omahoitoon. Asiakasohjaukseen ollaan oltu asiakkaiden suunnalta tyytyväisiä juuri siksi, että joku ottaa kokonaisvaltaisesti kopin heidän tilanteestaan.

– Tosi hieno juttu – se on se, mitä asiakkaat sanovat. Hoitosuunnitelmalla päästään pois siitä pyöröovien oravanpyörästä ja erityisen tyytyväisiä on oltu siihen, että on saatavilla henkilö, joka tuntee tilanteen ja jolle voi soittaa, kertoo Korpisalo asiakaspalautteesta.

Jatkossa toimintaa on tarkoitus kehittää niin, että asiakasohjaajalla on entistä laajempi tietämys ja verkosto kolmannen sektorin kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä kuntien muiden palvelujen, kuten kulttuuri- ja liikuntatoimen, kanssa. Laajempi verkosto toisi mukaan myös uudenlaita yhteistyötä eri tahojen välille.

Henkilökohtaisen asiakasohjauksen pilotointi on osa Tulevaisuuden sote-keskus ohjelmaa, jota Varsinais-Suomessa hallinnoi Turun kaupunki.

Aiheeseen liittyvät hankkeet:

Henkilökohtaisen asiakasohjauspalvelun tuotannollinen pilotointi

Asiasanat: asiakasohjaus